W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole realizuje następujące programy i projekty :

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

 Przedszkole Samorządowe w Zagórzu bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa.  Jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

Program polega miedzy innymi na cyklicznych spotkaniach z Panią bibliotekarką, czytanie literatury przez babcie i dziadków oraz konkursy plastyczne i recytatorskie.

PROGRAM WYCHOWAWNIA PRZEDSZKOLNEGO „KOCHAM PRZEDSZKOLE” .

Programy wychowania przedszkolnego realizowane w naszym przedszkolu są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, które realizowane jest przez proces kształcenia obejmujący opiekę, wychowanie i nauczanie.

„CO SŁONKO WIDZIAŁO” to projekt edukacyjny, który jest skierowany do przedszkoli z całej Polski. Założeniem projektu jest wprowadzanie dzieci w otaczający świat poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Marii Konopnickiej, promowanie czytelnictwa, literatury polskich autorów, wzbogacanie wiedzy, słownictwa.

„EKOKULTURALNE PRZEDSZKOLE” projekt ten, zainspiruje nas zarówno do podjęcia konkretnych działań ekologicznych, jak i do promowania ekokultury wśród przedszkolaków. Wśród naszych działań będą pojawiać się propozycje w obrębie trzech kategorii: Ekoplastyka, Ekoprzestrzeń, Ekokultura.

Celem projektu jest wzajemne inspirowanie i wymiana doświadczeń:

– poszerzanie świadomości ekologicznej;

– rozbudzanie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska;

– rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych;

– zapoznanie z ideą życia bez odpadów – zero waste;  

– kształtowanie postawy społecznej świadomego i odpowiedzialnego konsumenta; 

– nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.

„Z KULTURA MI DO TWARZY” – międzynarodowy projekt edukacyjny. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

„MAMO TATO WOLE WODĘ” – to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska. W ramach programu tworzone są dla przedszkoli eksperckie materiały edukacyjno-poznawcze, w tym scenariusze zajęć, angażujące dzieci i wychowawców do wspólnej nauki poprzez zabawę.

Innowacja pedagogicznaz Programem Uczymy Dzieci Progamować oparta o ścieżkę „Kompetencje Społeczne” realizowana będzie w grupie 5-6 letniej.

Głównym celem wprowadzanej innowacji jest rozwijanie u dzieci uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej(szukanie kompromisów, optymalnych rozwiązań) w sposób najbardziej przyjazny dzieciom ze szczególnym naciskiem na rozwój kompetencji społecznych. Ponad to celem innowacji jest zwrócenie uwagi na emocje dziecka, Umiejętność ich nazywania i radzenia sobie z nimi. Dodatkowo innowacja uczy bezpiecznego i efektywnego korzystania z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).

Dzieci będą wykonywały zadania ze ścieżki kompetencji społecznych wyznaczonych  w programie ogólnopolskim „Uczymy Dzieci Programować” z wykorzystaniem mat do kodowania i ozobotów.